Η ενασχόληση μου με την Αραβική γλώσσα και πολιτισμό με έφερε σε επαφή με έναν κόσμο ο οποίος παρά το γεγονός ότι φαίνεται τόσο διαφορετικός από εμάς παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον για να τον ερευνήσει και να τον κατανοήσει κανείς. Και η επιθυμία για μάθηση γίνεται επιτακτική ανάγκη με δεδομένο ότι οι Μουσουλμάνοι στην χώρα μας αυξάνονται με εντυπωσιακούς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια ειδικά μετά από τις σημαντικές γεωπολιτικές ανακατατάξεις των τελευταίων ετών. Όταν έρευνα του αμερικανικού κέντρου PEW Research Center πριν από 7 περίπου χρόνια υπολόγιζε ότι στην Ελλάδα ζουν περίπου 620.000 Μουσουλμάνοι φανταστείτε που φθάνει σήμερα ο αριθμός αυτός ( ανεπίσημα γίνεται λόγος για πάνω από 1.000.000). Το να κλείνουμε λοιπόν τα μάτια δεν ωφελεί κανέναν όπως δεν ωφελεί να εξοβελίζουμε χωρίς να γνωρίζουμε και να βάζουμε τους πάντες και τα πάντα σε ένα καλάθι.
Επικοινώνησα λοιπόν με έναν Έλληνα πολίτη
Μουσουλμάνο τον κο Άχμαντ Ελντίν. Ο κός
Ελντίν είναι υπεύθυνος και κήρυκας του
Τζαμιού Σάλαφ ους Σάλιχ, από πατέρα Αιγύπτιο και μητέρα Ελληνίδα. Υπηρέτησε
στον ελληνικό στρατό και είναι απόφοιτος του Ισλαμικού εκπαιδευτικού Ινστιτούτου
Αμπντάλλαχ Ίμπν Ζάηντ αλ Μαχμούντ της Ντόχα
(Κάταρ). Ορισμένα από τα βασικά πεδία εκπαιδεύσεως του είναι το Ταφσίρ (επεξηγηματική Κορανίου),
Χαντίθ (προφητικές ρήσεις), Φίκχ (Ισλαμική νομολογία), Ακίντα (Ισλαμική
δογματική), Ταρίχ (Ιστορία) και Αραβική γλώσσα. Ο κος Έλντίν με ευγένεια δέχθηκε να μου
παραχωρήσει την συνέντευξη που ακολουθεί και να απαντήσει στις ερωτήσεις
μου κάτι για το οποίο τον ευχαριστώ και
δημόσια.
ΑΗΤ : Κε Ελντίν . Αρχικά θα ήθελα να
σας ευχαριστήσω για την αποδοχή της πρόσκλησης να μιλήσετε στο Athens History
Today για το Ισλάμ και να μπορέσουμε
έτσι να καταλάβουμε κάποια πράγματα για αυτή τη μεγάλη θρησκεία η οποία είναι
αλήθεια ότι λόγω των γεγονότων των τελευταίων δεκαετιών , ιδιαιτέρα μετά την 11
Σεπτεμβρίου , έχει παρεξηγηθεί και κατηγορηθεί από πολλούς
Α.Ελντίν:
Να σας ευχαριστήσω και από μεριά μου για την φιλοξενία.
Α.Η.Τ : Κε Έλντίν . Σίγουρα θα έχετε ακούσει την ερώτηση
πολλές φορές …Πείτε μας με λίγα λόγια για το τι είναι το Ισλάμ;
Α.Ελντίν: Ισλάμ σημαίνει υποταγή στο θέλημα
του Θεού, του Δημιουργού. Του Θεού του Αβραάμ, Ισαάκ, Ιακώβ, Ιησού, του
Μουχάμαντ, τον Θεό όλων των Προφητών και των Αποστολών (ειρήνη και ευλογία σε
όλους). Είναι η αφοσίωση στο θέλημα του Θεού με Μονοθεϊσμό (Ταουχίντ) και
απομάκρυνση από κάθε μορφή πολυθεϊσμού και παγανισμού (Σίρκ).
Το Ισλάμ έχει πέντε βασικούς
πυλώνες και έξι άρθρα πίστεως. Οι πυλώνες είναι: 1) η ομολογία πίστεως που
τονίζει ότι ο Δημιουργός είναι ο μόνος Άξιος λατρείας όπως επίσης ο τελευταίος
Προφήτης/Απόστολος Του είναι ο Μουχάμαντ (Μωάμεθ), ο οποίος σφραγίζει το
προφητικό αξίωμα και την αποκάλυψη. 2) Η προσευχή, 3) Η νηστεία, 4) Η
ελεημοσύνη και 5) το ιερό προσκύνημα, το λεγόμενο Χάτζ στους ιερούς τόπους. Τα
άρθρα της πίστεως είναι τα εξής. Πίστη: 1) Στον Θεό (Αλλάχ) με Μονοθεϊσμό.
Είναι ο Θεός, ο Δημιουργός, ο οποίος δεν γέννησε, δεν γεννήθηκε και κανείς δεν
είναι όμοιος Του. 2) Πίστη στους αγγέλους Του, 3) πίστη στους
Προφήτες/Αποστόλους Του, 4) πίστη στις αποκαλύψεις Του (Τοράχ, Ευαγγέλιο,
Κοράνι), 5) πίστη στο θειο διάταγμα (αυτό που έχει ορίσει ο Θεός) και 6) πίστη
στην Ημέρα της κρίσης.
Αυτό είναι το Ισλάμ συνοπτικά.
Α.Η.Τ:Πολλοί είναι αυτοί που
πιστεύουν ότι η γυναίκα είναι καταπιεσμένη και παραγκωνισμένη στο Ισλάμ. Ποιος
είναι πραγματικά ο ρόλος της γυναίκας
στο Ισλάμ;
Α.Ελντίν: Το Ισλάμ κοιτάζει την γυναίκα ως
ένα πλάσμα που το ανδρικό φύλο έχει την θρησκευτική υποχρέωση να προστατεύει,
να συντηρεί, να την ασφαλίζει, να την αγαπά όπως επίσης να της παρέχει ότι έχει
ανάγκη (βιοποριστικά, σωματικά, πνευματικά). Στο Κοράνι ο Θεός μας τονίζει:
«Και οι γυναίκες έχουν δικαιώματα από τους συζύγους τους, όπως δικαιώματα έχουν
και οι σύζυγοι από αυτές» {Κοράνι 2:228}. «Να ζείτε και να συμπεριφέρεστε μαζί
τους με καλοσύνη» {Κοράνι 4:19}. Ο Προφήτης μας τονίζει με την σειρά του σε
αυθεντικό χαντίθ: «Οι καλύτεροι από εσάς είναι αυτοί που είναι καλύτεροι στη
συμπεριφορά προς τις γυναίκες τους, και εγώ είμαι ο καλύτερος στη συμπεριφορά
προς τις γυναίκες μου»
Οι πεποιθήσεις περί
«καταπιεσμένης» γυναίκας είναι προπαγανδιστικές ρητορικές, όχι μόνο ενάντια
προς το Ισλάμ, αλλά γενικότερα ενάντια προς τις παραδοσιακές αξίες της
οικογένειας. Οι ρητορικές περί «καταπίεσης» στόχο έχουν την μητρότητα και το
οικογενειακό σπίτι. Η γυναίκα στο Ισλάμ ως μητέρα, που στέκεται και ως πρώτος
διδάσκαλος του παιδιού (μελλοντικού πολίτη της κοινωνίας) απολαμβάνει
εξαιρετικά προνόμια όπως επίσης απολαμβάνει τον σεβασμό και την αξιοπρέπεια.
Για παράδειγμα, ένας άνδρας επισκέφτηκε τον Προφήτη Μουχάμαντ λέγοντας του:
«Απόστολε του Αλλάχ. Ποιος κατέχει το (μεγαλύτερο) δικαίωμα για να τον
συντροφεύω; Ο Προφήτης είπε: «Η μητέρα σου». Ο άνδρας είπε: «Έπειτα ποιος;». Ο
Προφήτης είπε: «Η μητέρα σου». Ο άνδρας είπε: «Έπειτα ποιος;». Ο Προφήτης είπε:
«Η μητέρα σου». Για τέταρτη φορά ρώτησε πάλι ο άνδρας: «Έπειτα ποιος;». Ο
Προφήτης είπε: «Ο πατέρας σου».
Η νέα τάξη πραγμάτων επιθυμεί
διαλυμένες οικογένειες, κατά συνέπεια κατεστραμμένες κοινωνίες, για να μπορεί
να χειραγωγεί με άνεση εις το όνομα της δήθεν «ελεύθερης και ανεξάρτητης
γυναίκας». Στην πραγματικότητα όμως αυτή η «ελεύθερη γυναίκα» είναι θύμα
σεξουαλικών κακοποιήσεων, εργασιακής εκμετάλλευσης, βιασμών και θύμα κάθε
είδους κακοποιητικής συμπεριφοράς.
A.H.T :Μπούργκα, Τζιχάντ, Ισλαμική
Μαντίλα…. τρεις λέξεις που δημιουργούν στους περισσότερους ένα φόβο. Τι ισχύει
στην πραγματικότητα;
Τις τρεις λέξεις αυτές τις
αποδεχόμαστε σαν Μουσουλμάνοι με περηφάνια και αγάπη καθώς είναι εντολές του
Υψίστου. Το πρόβλημα όμως δεν είναι οι λέξεις αυτές καθαυτές, αλλά το τι
σημαίνουν πραγματικά. Η μαντίλα και η μπούργκα είναι θρησκευτικές ενδυμασίες
μιας Μουσουλμάνας πιστής (η μπούργκα είναι εθελοντική). Καλύπτουν με αξιοπρέπεια
και σεβασμό το γυναικείο κορμί και ταυτόχρονα το ασφαλίζει από τα αδιάκριτα
βλέμματα. Κάνει το γυναικείο σώμα να ανήκει στην γυναίκα και όχι να προσφέρεται
ως θέαμα. Η μαντίλα βεβαίως δεν είναι απλά και μόνο ένα κομμάτι ύφασμα αλλά
συνοδεύεται και με συγκριμένες αρχές και συμπεριφορές που πρέπει να ακολουθεί
μια Μουσουλμάνα (όπως και ένας Μουσουλμάνος). Δεν μου προκαλεί εντύπωση ο φόβος
μιας και ζούμε σε κοινωνίες και εποχές οπου η γύμνια επικρατεί και
επικροτείται. Στο Ισλάμ όμως το σώμα μας (άνδρες και γυναίκες) οφείλουμε να το
καλύπτουμε και είναι νόμος του Θεού. Και αυτό δεν είναι κάτι άγνωστο, ειδικά
στις χριστιανικές/εβραϊκές κοινότητες στις οποίες οι πιστές γυναίκες ακόμα
έχουν το συνήθειο να καλύπτονται στην εκκλησία, οι χριστιανές μοναχές επίσης και
μην ξεχνάμε την ευλογημένη παρθένο Μαρία πως απεικονίζεται (με μαντίλα).
Όσον αφορά το Τζιχάντ. Η λέξη
Τζιχάντ βγαίνει από τις λέξεις Τζαάχαντα – Τζιχαάνταν, γλωσσολογικά δηλώνει την
δυσκολία που αντιμετωπίζει κάποιος όταν αγωνίζεται για κάτι ενάρετο (την υπακοή
προς τον Θεό). Το Τζιχάντ χωρίζεται σε πολλές κατηγορίες. Δεν έχει να κάνει
μόνο με την πολεμική σύγκρουση. Για παράδειγμα υπάρχει το Τζιχάντ εναντίον του
κακού εαυτού μας και το Τζιχάντ εναντίον του σατανά. Όπως σημειώσαμε σε
προηγούμενη απάντηση, το Ισλάμ είναι ένας ολοκληρωτικός τρόπος ζωής που
φτιάχνει και “τρέχει” κοινωνίες και συστήματα για τον πολίτη. Από μια κοινωνία
δεν μπορεί να λείπει το στρατιωτικό σύστημα. Είτε για αμυντικές καταστάσεις
είτε για επιθετικές. Το Τζιχάντ το κηρύττει ο Μουσουλμάνος ηγέτης μιας
Μουσουλμανικής χώρας με τον νόμιμο στρατό της χώρας αυτής ενάντια σε εχθρικό
στρατό. Όχι παραστρατιωτικά και παρακρατικά (οπου αυτό είναι η τρομοκρατική
προσέγγιση/έκφραση της αίρεσης των χαριτζητών τύπου ΙΣΙΣ, αλ Κάιντα κτλ). Κανένας άλλος δεν έχει δικαίωμα να κηρύξει
Τζιχάντ ειδάλλως θα προκύψει χάος, αδικία κατά αθώων και τρομοκρατία. Έτσι όπως
κάθε κράτος έχει το στρατό του για επιθετικές και αμυντικές ενέργειες, έτσι
έχει τον Ισλαμικό στρατό μια Μουσουλμανική χώρα.
Α.Η.Τ: Υπάρχει θρησκευτική και
πολιτική διάσταση στο Ισλάμ;
Το Ισλάμ ως αυθεντική έκφραση και
παράδοση του Αβραάμ (όπως πιστεύουμε) δεν είναι πολιτικό δόγμα. Εδώ όμως θα
πρέπει να διευκρινιστούν ορισμένα πράγματα.
Το Ισλάμ είναι μια θρησκεία, ένας
τρόπος ζωής με πυρήνα την λατρεία προς Έναν και Μοναδικό Θεό, τον Δημιουργό, με
Μονοθεϊσμό (Ταουχίντ). Αυτός ο Δημιουργός αποκαλύπτει την εντολή του και το
θέλημα του στον άνθρωπο. Ο άνθρωπος με την σειρά του καλείται να υποταχτεί στο
θέλημα του Δημιουργού του. Αυτή είναι η θρησκεία του Ισλάμ και αυτή είναι η
θρησκεία όλων των Προφητών και των Αποστόλων του Υψίστου.
Το πρόβλημα με αυτούς που κάνουν
λόγο για «πολιτικό Ισλάμ» η ότι το Ισλάμ είναι πολιτικό δόγμα, κόμμα κτλ, είναι
ότι δεν γνωρίζουν η αγνοούν την έννοια της πίστεως στον Θεό, τι σημαίνει
θρησκεία, τι σημαίνει αποκάλυψη στα συμφραζόμενα της παράδοσης του Αβραάμ,
Ισαάκ, Ιακώβ και όλων των Προφητών.
Στην παράδοση του Αβραάμ και των
Προφητών η αποκάλυψη (αποκεκαλυμμένος Λόγος) δεν καθορίζει μόνο το δόγμα, την
θεολογία και την λατρεία αλλά ο Θεός αποκαλύπτει και νόμους για τον άνθρωπο και
το κοινωνικό σύνολο. Αποκαλύπτει Δίκαιο. Αυτός είναι ο Θεός του Αβραάμ, του
Ισαάκ, του Ιακώβ, του Ισμαήλ, του Νώε, του Ζαχαρία, του Ιωσήφ, του Ηλία, του
Ιώβ, του Μωυσή, του Ιησού, του Μουχάμαντ και όλων των Προφητών.
Όλοι οι θεολόγοι αναγνωρίζουν
αυτήν την πραγματικότητα και η απόδειξη είναι τα ίδια τα κείμενα. Ανοίγουμε την
Π. Διαθήκη και βλέπουμε μια σειρά από κανόνες και Δίκαιο που ρυθμίζουν τα
ζητήματα του ανθρώπου και ορίζονται από τον Θεό
Καταλαβαίνουμε λοιπόν, ότι η
θρησκεία δεν είναι μόνο δογματική/θεολογία, δεν είναι μόνο πίστη, αλλά και
κανονισμοί για τα επίγεια θέματα που αφορούν τον άνθρωπο.
Το Ισλάμ δεν είναι το μόνο που
ορίζει Δίκαιο και επειδή ορίζει Δίκαιο δεν ακυρώνεται ως θρησκεία. Αυτό διότι η
φύση της αβραμαικης παράδοσης δεν είναι μόνο θεολογική και λατρευτική (η οποία
εντάσσεται στις εντολές) αλλά περιέχει και Νόμους, κατ’επέκταση Δίκαιο το οποίο
διέπει μια κοινωνία.
Εφόσον έχει γίνει κατανοητό ότι η
παράδοση του Αβραάμ συνδέεται άρρηκτα με τους θεϊκούς κανονισμούς, δηλαδή με
Νόμο και Δίκαιο, τότε εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι από αυτό το σύστημα κανόνων
δεν μπορεί να απουσιάζει το πολιτικό/στρατιωτικό σύστημα. Ένα σύστημα το οποίο
επιβεβαιώνεται και δοξάζεται στην πεντάτευχο (τα 5 πρώτα βιβλία της
Χριστιανικής Βίβλου).
Πρέπει επίσης να διευκρινιστεί
και να τονισθεί ότι οι νόμοι και οι αποφάσεις πολιτικής φύσεως λαμβάνονται και
διαχειρίζονται από τους αρμόδιους Μουσουλμάνους ηγέτες και όχι από τους λαϊκούς
πιστούς. Ο Μουσουλμάνος δεν έχει το ελεύθερο να πολιτικοποιείται (μιας και αυτό
ανήκει αποκλειστικά στα χέρια της εξουσίας).
ِΑ.Η.Τ : Που πιστεύεται ότι οφείλεται η
Ισλαμοφοβία στη Δύση ; Νομίζετε ότι το φαινόμενο αυτό είναι έντονο και στην
Ελλάδα;
Οι βασικές πηγές της Ισλαμοφοβίας
στον Δυτικό κόσμο είναι η άγνοια, η ημιμάθεια (η οποία είναι χειρότερη της
άγνοιας) και η προπαγάνδα της γεωπολιτικής ανάλυσης. Το φαινόμενο της
Ισλαμοφοβίας στην Ελλάδα έχει γίνει έντονο τα τελευταία 5 χρόνια αλλά
ταυτόχρονα, ως οξύμωρο της υπόθεσης, παρατηρείται και μια θέληση από πολλούς
συμπατριώτες μας να γνωρίσουν το Ισλάμ.
Α.Η.Τ : Οι Μουσουλμάνοι στην Ελλάδα
αντιμετωπίζουν προβλήματα κατά την άσκηση των θρησκευτικών τους καθηκόντων;
Τα βασικά εμπόδια που
αντιμετωπίζει ένας Μουσουλμάνος στην Ελλάδα, ως προς την άσκηση των
θρησκευτικών του καθηκόντων είναι η ανυπαρξία χώρων λατρείας και χώρου ταφής.
Οι χώροι λατρείας είναι λίγοι και η διαδικασία απόκτησης άδειας περιέχει
γραφειοκρατικά κολλήματα και μεγάλο κόστος. Ο χώρος ταφής επίσης αποτελεί
τεράστιο πρόβλημα μιας και αναγκαζόμαστε να θάβουμε τους νεκρούς μας στην
Μουσουλμανική κοινότητα Θράκης η ακόμα πιο δύσκολα να μεταφέρονται οι νεκροί
στις χώρες καταγωγής τους (σε περίπτωση αλλοδαπών).
Α.Η.Τ : Σύμφωνα με έρευνα που είχε
διενεργηθεί από την Public Issue η Ελληνική κοινή γνώμη αναγνωρίζει σε ποσοστό
42% αρκετά κοινά σημεία μεταξύ Ισλάμ και Χριστιανισμού, δεδομένης της ιστορικής
σχέσης Ισλάμ-Χριστιανισμού. Ωστόσο, παρά την παραδοχή των κοινών ριζών στη
διδασκαλία των δύο θρησκειών, 1 στους 2 (51%) Έλληνες πολίτες πιστεύει ότι το
Ισλάμ οδηγεί στη βία πιο εύκολα από τις άλλες θρησκείες, συμπεριλαμβανομένου
και του Χριστιανισμού. Πως σχολιάζετε το
παραπάνω στοιχείο;
Α.Ελντίν: Αρκετός κόσμος έχει γαλουχηθεί
στον μύθο του βίαιου Ισλάμ. Αν όμως μελετήσουμε προσεκτικά τα κείμενα των
θρησκειών θα διαπιστώσουμε ότι το Ισλάμ έχει αναφορά στη βία κατά πολύ λιγότερο
συγκριτικά με τα άλλα θρησκεύματα. Επίσης, οποιαδήποτε χρήση βίας στο Ισλάμ
απαγορεύεται αυστηρά παρά μόνο για δίκαιους, ηθικούς και νόμιμους λόγους και
αυτοί με την σειρά τους διατάσσονται από την ηγεσία της Ισλαμικής χώρας για
ορισμένες και συγκεκριμένες περιστάσεις όπως αυτής της πολεμικής σύγκρουσης (σε
περίπτωση πολέμου), εφαρμογή ποινής και άλλα παρόμοια.
Α.Η.Τ: Το ζήτημα της ανέγερσης του
Μουσουλμανικού Τεμένους στην Αθήνα είχε προκαλέσει πολλές αντιδράσεις από
πολλές πλευρές . Τελικά το Τέμενος χτίστηκε αλλά απ ΄ ότι φαίνεται δεν έχει
λύσει το πρόβλημα στους κόλπους των Μουσουλμάνων στην Ελλάδα. Αν καταλαβαίνω
σωστά είναι σαν να έχει χτιστεί ένας Χριστιανικός Ναός όπου θα πρέπει να
στεγάζει Ορθοδόξους , Καθολικούς, Διαμαρτυρόμενους κτλ. Κατ αντιστοιχία στο
Τέμενος των Αθηνών θα πρέπει να συνυπάρχουν
Σουνίτες, Σιίτες, Σουφιστές, Ισμαηλίτες, Αλουίτες, Αλεβίτες κ.λπ. Ισχύει κάτι τέτοιο; Μήπως τελικά η απόφαση για την ανέγερση τζαμιού ήταν σε μεγάλο βαθμό προσχηματική και απλώς
έγινε «το χατίρι του Ερντογάν»;
Α.Ελντίν: Η παρατήρηση σας είναι εύστοχη
και είναι κάτι που το φωνάζαμε εξαρχής σαν κοινότητα. Ο χώρος είναι
αδογμάτιστός έχοντας ως συνέπεια να στεγάζει όλα τα δόγματα, τις αιρέσεις όπως
επίσης και δοξασίες μη Ισλαμικές. Δεν γνωρίζω αν έγινε για χατίρι κάποιου, το
σίγουρο είναι ότι ο χώρος έχει έναν καθαρά διακοσμητικό χαρακτήρα. Ταυτόχρονα
οι πραγματικές ανάγκες των Μουσουλμάνων δεν καλύπτονται με αποτέλεσμα πολλοί
Μουσουλμάνοι να προσεύχονται σε ιδιωτικούς χώρους και να συγκροτούν
συναθροίσεις (ειδικά τις Παρασκευές) σε διαμερίσματα, αποθήκες ακόμα και στον
δρόμο.
Α.Η.Τ : Τι συμβαίνει με τα παράτυπα
Τζαμιά που λειτουργούν σε διάφορες γειτονιές της Αθήνας; Σύμφωνα με τον κο Ναΐμ Ελγαντούρ (Πρόεδρο της Μουσουλμανικής
Ένωσης Ελλάδας) πριν από λίγα χρόνια λειτουργούσαν 100 περίπου παράτυπα τζαμιά, τα περισσότερα
σε γκαράζ και υπόγεια. Είναι ταυτισμένα με ομάδες μεταναστών ανάλογα με τη χώρα
προέλευσής τους; Επίσης ως προς το
θεολογικό τους έργο ελέγχονται από κάπου , υπάρχει δηλαδή μια εποπτεύουσα θρησκευτική αρχή που ελέγχει
την ορθότητα της θρησκευτικής διδασκαλίας
,αν μου επιτρέπεται ο όρος, ή είναι καθαρά θέμα του τοπικού κήρυκα;
Α.Ελντίν: Να σημειωθεί ότι ο Ναιμ ελ
Γαντούρ δεν αναγνωρίζεται ως πρόεδρος καμίας Μουσουλμανικής Ένωσης. Ο Ναιμ ελ
Γαντούρ είναι πρόεδρος μόνο ενός σωματείου/συλλόγου ο οποίος δεν εκφράζει
κανέναν παρά μονάχα τον εαυτό του και τα μέλη του συλλόγου του.
Είναι αλήθεια ότι λειτουργούσαν
αρκετοί χώροι λατρείας οι οποίοι όμως εξυπηρετούσαν τους Μουσουλμάνους και στο
επίπεδο της χωρητικότητας αλλά και στο επίπεδο της θρησκευτικής διδασκαλίας
μιας και κάθε κοινότητα έχει το δόγμα της με τον Ιμάμη της. Να σημειωθεί επίσης
ότι οι χώροι δεν ήταν παράτυποι αλλά νόμιμοι σύμφωνα με το καταστατικό τους που
προέβλεπε συνάθροιση για προσευχή, ως χώροι λατρείας, και δικαίωμα στην
θρησκευτική κατήχηση. Δεν υπήρχε έλεγχος θρησκευτικής διδασκαλίας μιας και η
κάθε κοινότητα εξέφραζε τα πιστεύω της και σχετίζεται με τον τοπικό
κήρυκα/ιμάμη.
Α.Η.Τ : Αν ένας αλλόθρησκος στην
Ελλάδα πιστεύει ότι το Ισλάμ τον εκφράζει και θελήσει να ακολουθήσει αυτόν τον
δρόμο σε ποιους από τους τόσους χώρους
λατρείας και κήρυκες θα πρέπει να απευθυνθεί;
Α.Ελντίν: Το να ασπαστεί κάποιος το Ισλάμ
είναι εύκολο και δεν χρειάζεται απαραίτητα να το επισημοποιήσει, εκτός αν
υπάρχει ανάγκη για λόγους αναγνώρισης. Ο επίσημος τρόπος γίνεται (και εμείς
αυτό συμβουλεύουμε) μέσω Μουφτείας της Μουσουλμανικής κοινότητας Θράκης. Από
εκεί και πέρα το ζήτημα της κατήχησης και της γνώσης οφείλει να το λάβει από
Ορθόδοξους Μουσουλμάνους κήρυκες και Ιμάμηδες. Κήρυκες που συνδέουν τον πιστό
με τους λόγιους της θρησκείας και κυρίως με τις πηγές της, με απομάκρυνση από
αιρετικές και παραθρησκευτικές ομάδες. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να απευθύνει στο
www.IslamForGreeks.org για να καλύψει όλες τις ανάγκες αυτές περί γνώσης του
Ισλάμ μέσω παραδόσεων, ομιλιών και βιβλίων.
Α.Η.Τ: Τι είναι ο Χριστός για τους
Μουσουλμάνους;
Ο Ιησούς Χριστός (ειρήνη και
ευλογία σε αυτόν) στο Ισλάμ είναι Προφήτης και Απόστολος του Θεού ο οποίος
δίδαξε τον Μονοθεϊσμό. Πιστεύουμε και αναγνωρίζουμε επίσης και την ευλογημένη
μητέρα του, την παρθένο Μαρία. Η Ισλαμική χριστολογία δεν περιέχει το στοιχείο
της θεοποίησης του Ιησού όπως επίσης δεν πιστεύουμε ότι σταυρώθηκε η αναστήθηκε
(ο Θεός τον προστάτεψε από τους εχθρούς του). Πιστεύουμε στην ανάληψη του στους
ουρανούς, όπως επίσης αναμένουμε την δεύτερη παρουσία του οπου σαυτήν θα
κηρύξει το Ισλάμ (υποταγή στο θέλημα του Θεού), την δικαιοσύνη και θα σκοτώσει
τον αντίχριστο.
Α.Η.Τ :Έχουμε δει κατά καιρούς σε
διάφορες χώρες να καταστρέφουν ή να διακωμωδούν δημόσια το Κοράνι και τον
Προφήτη και αντίστοιχα να υπάρχουν
εντονοτατες και ορισμένες φορές ακραίες αντιδράσεις από την Μουσουλμανική
κοινότητα ή και από μεμονωμένους
Μουσουλμάνους. Για παράδειγμα το
2020 ο καθηγητής Ιστορίας και Γεωγραφίας Σαμιέλ Πατί δολοφονήθηκε υπό το φως
της μέρας έξω από το σχολείο στο οποίο δίδασκε σε προάστιο του Παρισιού από
έναν 18χρονο τσετσενικής καταγωγής, αφού είχε δείξει στους μαθητές του σκίτσα
του Προφήτη Μωάμεθ σε μάθημα για την ελευθερία της έκφρασης, προκαλώντας την
οργή ενός αριθμού μουσουλμάνων γονέων. Επίσης στις 7 Ιανουαρίου 2015 ολιγομελής
ομάδα ενόπλων επιτέθηκε στα γραφεία του σατιρικού περιοδικού Charlie Hebdo στο
Παρίσι της Γαλλίας αφήνοντας πίσω 12
νεκρούς . Λίγες ημέρες πριν το περιοδικό είχε δημοσιεύσει σατυρικά σκίτσα του
Προφήτη. Αν για παράδειγμα συνέβαινε κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα με κάποιον να
διακωμωδεί το Χριστό , πιστεύω ότι το πολύ πολύ να μαζευόντουσαν έξω από το
σχολείο η από την εφημερίδα κάποιοι διαδηλωτές που θα αναρτούσαν πανό και θα
φώναζαν συνθήματα. Ποια είναι η γνώμη σας για αυτό το ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα;
Α.Ελντίν: Η σωστή αντιστοιχία με το ακραίο στοιχείο θα πρέπει κατά την
γνώμη μου να γίνει με τα χιλιάδες περιστατικά βίας και μακελειού, παράδειγμα,
σε σχολεία της ΗΠΑ όπου ένοπλοι κάνουν έφοδο και πυροβολούν με δεκάδες θύματα
και νεκρούς. Στη Γαλλία επίσης πριν λίγες ημέρες (22-2-23) ένας Γάλλος μαθητής
έσφαξε την καθηγήτρια των Ισπανικών. Πριν λίγα χρόνια ακραίος δεξιός δολοφόνησε
50 Μουσουλμάνους σε Τζαμί. Ποια είναι η διαφορά; Η διαφορά είναι ότι τα
εγκλήματα μη Μουσουλμάνων δεν τα ακούμε και τόσο από το μιντιακό κατεστημένο,
πιο σωστά δεν βαφτίζονται με βάση την ιδεολογία η τις πεποιθήσεις των δραστών.
Στα περιστατικά βίας των «Μουσουλμάνων» στο εδώλιο κάθεται πάντα και η θρησκεία
τους. Κατά έναν πολύ περίεργο τρόπο οι μη Μουσουλμάνοι εγκληματίες βαφτίζονται
και ως άτομα με «ψυχολογικά προβλήματα». Αυτό που θέλω να πω είναι ότι τα
εγκλήματα αυτά δεν έχουν θρήσκευμα ούτε εθνικότητα. Και ως ένα μεγάλο βαθμό
εξαρτάται και πως παρουσιάζονται στην κοινή γνώμη.
Α.Η.Τ: Οποιαδήποτε απεικόνιση του
Προφήτη Μουχάμαντ θεωρείται βλασφημία για τους μουσουλμάνους; Για παράδειγμα εάν συγγράψει κάποιος ένα
θρησκευτικό βιβλίο για το Ισλάμ που απευθύνεται σε παιδιά είναι απαγορευμένο να
το εικονογραφήσει παρουσιάζοντας τον Προφήτη;
Α.Ελντίν: Γενικότερα η απεικόνιση (εικόνας)
έμψυχων θεωρείται αμάρτημα στο Ισλάμ και ο λόγος είναι έτσι ώστε να εμποδιστεί
οποιαδήποτε έκφραση πολυθεϊσμού η παγανισμού. Στα ιερά πρόσωπα είναι ακόμα πιο
έντονο το στοιχείο της απαγόρευσης διότι πρώτον δεν γίνεται να υπάρχει ακριβής
αναπαράσταση και δεύτερον εξακολουθεί να θεωρείται αμάρτημα γενικά στο πλαίσιο
της αμαρτίας της εικονογράφησης. Παρολαυτα όμως δεν απαγορεύεται να διδάσκονται
τα παιδιά με ζωγραφιές και αναπαραστάσεις οι οποίες όμως να μην απεικονίζουν
πρόσωπα έμψυχων ανθρώπων.
Α.Η.Τ: Κε Ελντιν είστε από πατέρα
Αιγύπτιο και μητέρα Ελληνίδα. Ήταν μονόδρομος να ασπαστείτε το Ισλάμ ή θα
μπορούσε να είχατε γίνει Χριστιανός;
Α.Ελντίν: Γεννήθηκα Μουσουλμάνος σε
Ισλαμική οικογένεια. Σε μικρότερη ηλικία είχα ενδιαφερθεί και για άλλα
θρησκεύματα και φιλοσοφικά ρεύματα. Τίποτα όμως δεν με γέμιζε σαν το Ισλάμ και
το Μονοθεϊστικό του στοιχείο. Υπό αυτήν την έννοια το Ισλάμ ήταν και είναι
μονόδρομος. Ως Μουσουλμάνος νιώθω ότι είμαι ακόλουθος και του Ιησού και του
Μωυσή και όλων των Προφητών του Θεού.
Α.Η.Τ:Σας ευχαριστώ
Α.Ελντίν: Εγώ ευχαριστώ για την φιλοξενία.